INDEX:
1 REFERÈNCIES LEGISLATIVES Pàg 02
2 JUSTIFICACIÓ DEL PROJECTE
3 OBJECTIUS Pàg 03
OBJECTIU GENERAL
OBJECTIU ESPECÍFIC
4 METODOLOGIA Pàg 04
5 JUSTIFICACIÓ DE LA PROGRAMACIÓ Pàg 04
6 PROGRAMACIÓ/TEMPORALIZACIÓ Pàg 05 _____________________________________________________________________________
PROGRAMACIÓ TRANSVERSAL
_______________________________________________________________________
PROGRAMACIÓ ESPECÍFICA Pàg 06
_______________________________________________________________________
Continguts teòrics
Cronograma de les 12 sessions
7 RECURSOS Pàg 09
_____________________________________________________________________________
8 AVALUACIÓ Pàg 09 _____________________________________________________________________________
AVALUACIÓ INICIAL O DIAGNÒSTICA
AVALUACIÓ DE PROCÉS O CONTÍNUA I FORMATIVA
AVALUACIÓ FINAL______________________________________________________________________________
REFERÈNCIES LEGISLATIVES
Qualificacions professionals de referència:
AGA163_1 Activitats auxiliars en agricultura. Nivell 1. (RD 1228/2006).
AGA225_2 Agricultura ecològica. Nivell 2. (RD 665/2007).
JUSTIFICACIÓ DEL PROJECTE
El taller “Hort urbà al balcó” es justifica fonamentalment en els següents aspectes:
Aporta beneficis psicosocials derivats de la vesant de l’Animació Sociocultural (ASC) on s’enmarca el projecte.
Permet valoritzar la vesant terapèutica i de desenvolupament de la persona a través del contacte físic i directe amb la natura.
Beu dels antecedents d’èxit de tallers de jardineria i d’agricultura de programacions d’anys anteriors de la Universitat Popular de Vila-real.
Permet l’accesibilitat a tots els col·lectius. L’aplicabilitat del taller comença al domicili dels participants.
Dóna peu a l’escalabilitat, és a dir, permet planejaments de futur més ambiciosos. L’horticultura urbana neix i creix de la mà de l’agricultura ecològica. El taller “Hort urbà al balcó” es una porta d’accés a l’agroecologia.
És una porta a l’autoconsum.
És una finestra al futur agrícola de la societat del segle XXI.
És una finestra al futur socioecònomic del segle XXI.
És una porta a l’ocupació i/o l’autoocupació.
Estableix i/o referma els principis de sostenibilitat.
OBJECTIUS
OBJECTIUS GENERALS
Millorar el benestar dels participants.
Augmentar l’empoderament, dels participants, dins dels principis de la ASC.
Obtindre coneixements i oferir estratègies i recursos per a cultivar aliments a casa.
Reafirmar la conciencia ecológica a través de l’agroecologia.
OBJETIUS ESPECÍFICS
Conèixer els fonaments de l’agroecologia.
Elaborar compost.
Desenvolupar diversos cultius, en contenidor, de principi (sembra) a fi (collita).
Millorar les competències socials (Habilitats Sociolaborals) dels assistents al taller, indispensables en la societat actual i del futur.
Crear i/o millorar l’autonomia personal pel que fa al desenvolupament personal i professional: aprendre a aprendre.
Treballar els, i amb els, principis i valors de la sostenibilitat i l’ecologia.
Obrir una porta d’interés sociolaboral cap a l’agricultura ecològica.
3 METODOLOGIA
_____________________________________________________________________________
L’estructura metodològica a seguir en el desenvolupament del curs serà activa, participativa i dialògica, enfocada al “saber fer” (procediments) i al “saber ser i estar” (valors i actituds ), a través d’activitats que es desenvoluparan en l’aula-taller (s’aprén allò que es fa), i que es combinaran amb breus exposicions, per part del formador, sobre els continguts a tractar. El procés serà el següent:
Feed-back sobre allò viscut el dia anterior.
Exposició teòrica breu amb suport de recursos audiovisuals i Tecnologies de l’Aprenentatge i del Coneixement (TAC).
Desenvolupament d’activitats i tallers pràctics facilitant la interacció i el diàleg. Connexió permanent a internet. Feed-back continu.
Resum del que s’ha tractat en la sessió.
Feed-back emocional de tancament.
4 JUSTIFICACIÓ DE LA PROGRAMACIÓ
_____________________________________________________________________________
Probablement hi ha alguns aspectes de la programació que pot ser convenient explicar amb més detall o matitzar. Sota aquesta intenció de clarificació es reflexiona sobre els següents punts:
_Sessions semanals de tres hores.
Búsqueda de eficacia, de participació i interacció en el procés d’aprenentatge. Es pretén fugir de la exposició magistral tot el que siga posible. Per tant, perquè els processos d’interacció entre els participants es donen, hem de tindre temps. Amb una hora o una hora i mitja al dia, probablement, faríem curt._Repetició d’operacions.
Operacions de cultiu. Aquestes son les operacions de manteniment pròpies d’un cultiu real que es donen al llarg del temps que dura un cicle de cultiu, des de la seva implantació fins a la collita._Elaboració de compost.
La competència en aquesta matèria constitueix la base conceptual de l’agroecologia a més de ser un suport econòmic de pes. _Excés de continguts?:
S'emmarca dins d'un plantejament holístic. Tracta d'obrir portes i horitzons, despertar curiositats i augmentar la motivació. Busca establir bases d'autoaprenentatge i desenrotllament personal i/o professional. Es basa en la creença de les potencialitats d'aprenentatge de totes les persones. Dels processos i itineraris individualitzats oberts. Finalment deixar clar que les competències bàsiques i socials (i/o laborals), es troben presents transversalment en totes les sessions i activitats exercides en el taller._Ús intensiu de les TAC i de sistemas audiovisuals.
Imprescindibles per a aconseguir, d'una banda, oferir continguts en tots els formats de sistemes aprenentatge (lecto-escritor, visual, auditiu i kinestésic) . D'altra banda, possibilitar un auto feed-back permanent desenrotllant les bases de, un futur autoaprenentatge._ Visites a horts d'interés y/o conferència de personalitat agrícola convidada.
Activitats que perseguixen una apertura de visió i socialització agrícola.
5 PROGRAMACIÓ/TEMPORALIZACIÓ
_____________________________________________________________________________
El taller durarà 3 mesos i es desenvoluparà en 12 sessions . Cada dia es realitzarà una sessió de 3 hores de duració amb el següent desglossament cronogràfic i d’activitats.
___3h (180 minutos) x 12 sessions = 36 hores totals
20’ de feedback inicial.
20’ d’exposició teòrica inicial. 45’ activitat pràctica primera part.
10’ DESCANS.
45’ activitat pràctica segona part.
10’ resum final.
20’ feedback teòric i emocional.
fi de sessió.
PROGRAMACIÓ TRANSVERSAL ________________________________________________________________________
Les actituds i els valors no constitueixen un “allò” separat de la resta de conceptes i procediments, sinó que els envolten i els impregnen de manera que sense ells, el procés d’ensenyament i d’aprenentatge competencial no seria complet.Tot seguit s’indiquen les Habilitats SocioLaborales que es desenvoluparan i potenciaran durant el taller :
Respectar i cumplir les normes d’higiene i neteja personal.
Puntualitat.
Actitud de respecte vers els companys i el monitor/a.
Emprar un llenguatge apropiat.
Treballar de forma neta i ordenada i replegar el lloc de treball.
Tindre cura i conservar el material, l’equipament i el mobiliari.
Mantenir una actitud positiva i favorable d’acord amb el medi ambient.
PROGRAMACIÓ ESPECÍFICA
________________________________________________________________________
Proposta inicial flexible amb la finalitat d’adaptar-se a les necessitats individuals i grupals dels participants. A fi d’aconseguir els objectius, la proposta de programació está constituïda per una seqüència de sessions didàctiques amb continguts teòrics i realitzacions pràctiques que busca un aprenentatge significatiu. Per a elaborar o modificar aquesta seqüència es tindran en compte els criteris següents:
significativitat lògica i psicològica dels continguts
motivació que cal despertar en els participants
coneixements previs dels alumnes
materials i recursos necessaris
La temporalizació de las sessions didàctiques és la detallada a continuació.
Cronograma (proposta flexible)
Sessió 1 (primer mes)
Sessió 2 (primer mes)
Sessió 3 (primer mes)
Sessió 4 (primer mes)
Sessió 5 (segon mes)
Sessió 6 (segon mes)
Sessió 7 (segon mes)
Sessió 8 (segon mes)
Sessió 9 (tercer mes)
Sessió 10 (tercer mes)
Sessió 11 (tercer mes)
Sessió 12 (tercer mes)
_________________________________________________________________Sessió 01
Exposició teòrica: què és un hort urbà? Què és l’agroecologia?
El medi de cultiu. Clima i sòl: La matèria orgànica del sòl.
Activitat pràctica:
Implantació de cultiu. Planter.
_________________________________________________________________Sessió 02
Exposició teòrica: Preparació del terreny o medi de cultiu: substrats, contenidors, taules de cultiu, etc.
Activitat pràctica:
Elaboració de compost 1d3.
Elaboració de substrat 1d2.
Construcció de sistemes de cultiu amb elements de reciclatge 1d2.
Operacions de cultiu 1d11.
_________________________________________________________________Sessió 03
Exposició teòrica: Els cultius: rotacions, asociacions i policultius. Métodes de cultiu ('Parades en Crestall' 'Bancal Profundo', etc) . Mètodes de propagació.
Legislació de producció ecològica.
Activitat pràctica:
Elaboració de substrat 1d2.
Construcció de sistemes de cultiu amb elements de reciclatge 2d2.
Operacions de cultiu. 2d11.
_________________________________________________________________Sessió 04
Exposició teòrica: Operacions culturals per a millorar l'eficiència de l'aigua: Birbada. Solarització. Pràctiques de no cultiu. Encoixinats.
Maneig del sòl en cultius ecològics: Trituració de restes de poda.
Activitat pràctica:
Construcció de sistemes de reg amb elements estandars y/o de reciclatge 1d2.
Operacions de cultiu. 3d11.
Realització d’encoixinats.
_________________________________________________________________Sessió 05
Exposició teòrica: Fertilització: Necessitats nutritives dels cultius. Elaboració i utilització de compost.
Activitat pràctica:
Operacions de cultiu. 4d11.
Conferència de personalitat agrícola convidada.
_________________________________________________________________Sessió 06
Exposició teòrica: El reg en cultius ecològics: Necessitats hídriques dels cultius: evapotranspiració. Sistemes de reg: reg localitzat. Instal·lacions de reg.
Activitat pràctica:
Elaboració de compost 2d3.
Operacions de cultiu. 5d11.
_________________________________________________________________Sessió 07 Exposició teòrica: Operacions de cultiu: Fisiologia vegetal. Poda.
Activitat pràctica:
Construcció de sistemes de reg amb elements estandars y/o de reciclatge 2d2.
Operacions de cultiu. 6d11.
_________________________________________________________________Sessió 08
Exposició teòrica: Recol·lecció: El procés de maduració.
Activitat pràctica:
Operacions de cultiu. 7d11.
Mètodes de propagació sexual.
_________________________________________________________________Sessió 09 Exposició teòrica: Hivernacles: Control ambiental.
Activitat pràctica:
Operacions de cultiu. 8d11.
Mètodes de propagació asexual.
_________________________________________________________________Sessió 10
Exposició teòrica: Fitopatologia: Prevenció de plagues i malalties en agricultura ecològica: Infraestructures ecològiques: Tanques herbàcies i llenyoses. La importància de la biodiversitat i diversitat.
Activitat pràctica:
Elaboració de compost 3d3.
Elaboració de fitosanitaris ecològics 1d2.
Operacions de cultiu. 9d11.
_________________________________________________________________Sessió 11
Exposició teòrica: Fitopatologia: Els enemics dels cultius i els danys que produïxen: Agents parasitaris i no parasitaris.
Els enemics naturals de les plagues i malalties: Fauna auxiliar.
Activitat pràctica:
Elaboració de fitosanitaris ecològics 2d2.
Operacions de cultiu. 10d11.
Visita a un hort d'interés.
_________________________________________________________________Sessió 12
Exposició teòrica: Fitopatologia: Productes ecològics utilitzats en sanitat ecològica: Mitjans biològics. Productes vegetals. Productes minerals.
Útils i ferramentes d'aplicació. Trampes de feromones.
Futur de l’agricultura ecológica.
Activitat pràctica:
Operacions de cultiu. 11d11.
6 RECURSOS
_____________________________________________________________________________
Materials i “insumos” agrícoles:
OPCIÓ 1: provindràn del reciclatge i reaprofitament domèstic
OPCIÓ 2:
Recipients de cultiu (tests, contenidors, jardineres, etc)
Sustrat
Llavors
Kit bàsic de reg localitzat.
Pissarra clàssica o rotafolios
Ordinador amb connexió, de qualitat, a internet
Pantalla plana de 40 polzades o canó projector
Manuals digitals o, per defecte, en paper:
Bàsic: Vallés, Josep M. (2009). L’Hort urbà. Manual de cultiu ecològic als balcons i terrats. Editorial Ediciones del Serbal.
Bàsic: Caballero de Segovia, Gaspar (2006). Balcón y terraza comestible. Adaptado al Método Gaspar Caballero de Segovia. Editorial Gaspar Caballero de Segovia.
Bàsic: Caballero de Segovia, Gaspar (2006). Huerto Ecológico fácil DVD. Diseño de Paredes en crestall. Editorial Gaspar Caballero de Segovia.
Consulta: Caballero de Segovia, Gaspar (2002). Parades en Crestall. El huerto ecológico fácil. Editorial Gaspar Caballero de Segovia.
7 AVALUACIÓ _____________________________________________________________________________
El referent de l’avaluació seran els objectius (competències terminals) descrits en la present programació. Aquests objectius estan compresos, la majoria, dins de las qualificacions professionales de referència: AGA163_1 (Activitats auxiliars en agricultura) AGA225_2 (Agricultura ecològica).
AVALUACIÓ INICIAL O DIAGNÒSTICA
Interna (formador) i/o externa: Test objectiu de coneixements. Observació directa de les destreses dels participants en el desenvolupament dels processos pràctics del taller. Escales d'avaluació.
AVALUACIÓ DE PROCÉS O CONTÍNUA I FORMATIVA
Interna (alumnat i formador): feed-back sistemàtic i diari a l’inici i final de la sessió.
Interna (alumnat i formador): feed-back espontani recollit en un diari d’observació.
Interna (alumnat) i/o externa: escala de satisfacció setmanal confidencial. Escala d’autoavaluació semanal.
Interna (formador): seguimient, individualitzat, dels participants i de sí mateix (autoavaluació a través de diari i escales d’observació).
AVALUACIÓ FINAL
Interna (alumnat): escala de satisfacció del curs i del formador.
Interna (formador): test objectiu de coneixements. Estadístiques confeccionades amb els resultats recollits en les escales d’observació diàries.
Externa: test objectiu de coneixements i escala de satisfacció del curs i del formador.
No hay comentarios:
Publicar un comentario